טיול סובב כנרת בימים ההם ובזמן הזה

    אסתי חדד Comments Off on טיול סובב כנרת בימים ההם ובזמן הזה
    23:39
    09.05.24
    קובי פינקלר No Comments on דובר צה"ל: תבוטל הילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כתב וצילם: קובי פינקלר

    טיפות הגשם הראשונות שירדו בימים האחרונים מעל אגם הכנרת, היוו את התמריץ האחרון לטיול, שהתבשל (בראש) כבר הרבה זמן. חום הקיץ המעיק נשכח באחת, עונת גידוד התמרים הסתיימה ודקלי התמר, הנטועים סביבה, מזכירים היכן אנו נמצאים. השקט והשלוה חזרו לאזור. אגם המים המתוקים הגדול ביותר בישראל, מהווה לא רק מקום לרחוץ בו, או לטבול במימיו, אלא גם שפע של הצעות תיירותיות ומסלולי טיול סביב לו.

    אל מול נהר הירדן המתפתל בתכול מימיו בימי הסתיו עומד כמין אשד בעמק הירדן בין הרי הגלעד ורמת יששכר, קיבוץ אשדות יעקב איחוד. אליו נגיע מאוחר יותר.
    באזור יפהפה זה הוקמו בשנים האחרונות מסעדות ובתי קפה כשרים וכשרים למהדרין, מרכזי מבקרים חקלאיים ואתרי שיחזור משכבר הימים, בהם מתקיים בתקופת חנוכה פסטיבל "טעם כנרת" ביוזמת עמותת התיירות סובב כנרת.

    עמק הירדן – המקום להצמיח אנשים ועסקים

    פסטיבל "טעם כנרת" מספר את סיפורם של בני הדור שהכנרת, נופיה וגידוליה הם ההשראה ליצירה הייחודית להם, למקום וליצירת חייהם. אחד עושה זאת בנגריה ובשיט, אחד עושה זאת בטיפול, אחד בטיולי עששיות או בסדנת טקסטיל ובמסעדות מסביב לכנרת מוגשות שפע של מנות שמחברות בין דגת הכנרת ומסורות בישול.

    "אגדת לחם" בגשר הישנה

    ריח המאפים הטריים הנאפים במקום לנגד עיני המבקרים, עולה כבר למרחוק. זהו בית מאפה הממוקם בלב חצר גשר הישנה שבקיבוץ גשר. לייצור המאפים במקום משמש תנור שנבנה עוד בשנת 1924, ושימש את פנחס רוטנברג ועובדי תחנת הכח נהריים הסמוכה לגשר. את התנור מחממים פעם אחת ביום למשך שעה, ואבני השמות העוטפות אותו שומרות על החום לאורך זמן רב. בבוקר, כשהחום גבוה אופים בו לחמים, ואילו אחר הצהרים יורדות מעט הטמפרטורות ואפשר לאפות בו עוגיות בלי שישרפו.
    טל': 04-6752685

    אבל חכו רגע. לפני שאוכלים ואופים רדו בתיאום מראש, עם הנהלת האתר לערוץ הירדן, במקום שעברה דרך עתיקה, שחייבה את חציית הנהר בגשרים. הגשר הקדום שנמצא במקום שופץ בתקופות הצלבנית והממלוכים. בתקופה העות'מאנית נוסף "גשר הרכבת", בן חמש קשתות, שלידו הוקמה תחנת הרכבת הנמוכה ביותר בעולם (247 מטר מתחת פני הים). ב- 1989 החלו עבודות השיקום של המקום ביוזמת המועצה לשימור אתרים. האתר נחנך ב-1992. במרכז החצר שוחזר בונקר. חדר האוכל הישן הפך למוזיאון ובו מוצג חזיון אור-קולי שמספר את תולדות המקום.

    כמה דקות נסיעה ואנו עוברים לאשדות יעקב מאוחד. שם בבית הסנדלר הישן, הקימו תמר ותומר את המקום שבו יוצרים בגדים מיוחדים. הסדנא לטקסטיל בניהולם של תמר ותומר בר נס מאפשרת לילדים ולהורים ליצור עיצובים ייחודיים על חולצות וסינרים, מחומרים ידידותיים, באולם יצירה סגור וממוזג.
    תמר, מעצבת טקסטיל ומרצה בכירה להדפסות, ותומר, עברו מתל אביב לעמק הירדן כשבאמתחתם דוגמאות וטכניקות ייחודיות המותאמות לילדים, לסדנאות יצירה עם חותמות, שבלונות והדפסה במגוון עשיר של צבעים ועיצובים וכן דוגמאות בסגנון חופשי לפי טעמם של המשתתפים בסדנאות. בסדנא לטקסטיל בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד, כל אחד יכול להשתתף, מהילדים הכי קטנים ועד למבוגרים ולהורים שרוצים להיות… ילדים. כאן תוכלו להרגיש את החומר, להיות חלק מחדוות יצירה אמיתית ובתום הסדנא, לקחת את היצירות הביתה.
    04-6757910

    ומכאן לחוויה הכי מתוקה בעמק. איה סגל היתה אחות מיילדת בת"א שנים רבות. כמו רבים אחרים חשקה נפשה בעמק ביצירה. כאן בבית זרע מצאה את עולמה.

    מתוקאיה, סדנת בצק הסוכר של איה סגל (כשר למהדרין בהשגחת הבד"צ) מציעה ביקור חווייתי מתוק ועשיר בטעם ובניחוח: סדנאות יצירה בבצק סוכר ריחני וטעים לילדים מגיל 3. ההורים יושבים בנחת במתחם ישיבה רוגע המשקיף על הילדים, עם קפה משובח, כיבוד ומשקאות קלים והילדים כמו ההורים העומדים מהצד מתמוגגים.
    052-8197190

    מכאן נצא לטיול מקיף ועשיר בין בטעמים ובין במראות את אגם הכנרת.כאשר נוסעים בכביש הראשי העוקף את הכנרת מדרום נכנס לקיבוץ האון.

    קפה עד"ן בקיבוץ האון
    מקום שהוא קפה גלריה.. עד"ן ( על שם ערן ועודד בני ורדה קורנפיין – מנהלת המקום) הוא מקום לקפה, לברנאץ' נפלא ולגלריה.
    04-6656314

    עין גב שיט דיג עם מנחם לב
    צפונה מכאן, קיבוץ עין גב. כדי להכיר את אורחות החיים בקבוץ ואת אשר עבר עליו, נעלה מבוגרים וילדים, לרכבת הקטנה הסובבת בתי המשק אל מול נופי הגולן שפעם איימו על תושביו. ההדרכה הקולית הופכת את ההסבר לנוח, מוסיקלי ומעניין. כל קטע דרך מתחלף ההסבר לפי המקום אליו מגיעים ודרכו עוברים. ליד בנין הבטון הגבוה עצירה. כאן הופך להיות ההסבר אישי מחבר הקבוץ יוסי בריל.

    חולפים דרך מטעי הבננות, מציצים דרך אבני הבזלת ששימשו את הדייגים לקשירת סירותיהם ומגיעים חזרה לנקודת ההתחלה, שם ממוקמת מסעדת הדגים המפורסמת. מאחורי הדלפק עומד המשגיח ועובד כמו כולם. חיי הקיבוץ ניכרים בכל פינה. כולם עובדים.

    מי שרוצה יכול גם לעלות לספינת הטיולים ולהצטרף בתיאום מוקדם לשיט- דיג. זו חוויה מיוחדת במינה. עולים על ספינתו של מנחם עם לא פחות מחמישה אנשי צוות ומפליגים לליבו של האגם למשך ארבע שעות. החבר'ה פורסים רשת מסביב לספינה והחגיגה מתחילה. גם שטים וגם דגים עם דייגי הכנרת את הדגה הרבה המצויה בו.
    טלפונים לתיאום: עין גב 04-6659800

    ואי אפשר בלי הטבע. וברגל.
    "וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה, אֵשֶׁת לַפִּידוֹת–הִיא שֹׁפְטָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, בָּעֵת הַהִיא. וַתִּשְׁלַח, וַתִּקְרָא לְבָרָק בֶּן-אֲבִינֹעַם, מִקֶּדֶשׁ, נַפְתָּלִי…לֵךְ וּמָשַׁכְתָּ בְּהַר תָּבוֹר, וְלָקַחְתָּ עִמְּךָ עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ, מִבְּנֵי נַפְתָּלִי וּמִבְּנֵי זְבֻלוּן… וַתֹּאמֶר הָלֹךְ אֵלֵךְ עִמָּךְ, אֶפֶס כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ–כִּי בְיַד-אִשָּׁה, יִמְכֹּר יְהוָה אֶת-סִיסְרָא; וַתָּקָם דְּבוֹרָה וַתֵּלֶךְ עִם-בָּרָק, קֶדְשָׁה"
    אל מול נופי הגולן סביב עין קדש היא עין פוריה, היא קדשה, נפגשים ברק ודבורה לאחר תקשורת מעניינת ביניהם. מסלול הסיור מוביל בינות לתצפיות נוף מרהיבות אל מול גולן, כנרת ,טבריה וצפת. לשם נגיע עוד מעט.

    חניה מסודרת בחניון של אתר ירדנית תאפשר לנו "להניח" את הרכב לטיול בחיק הטבע, לקול המים הזורמים ואפילו למעיין.מול החניה נראה שלט – בית המוטור. פונים לפי השלט בין עצי אקליפטוס ומגיעים לבית מאבני בזלת בן שתי קומות. זהו "בית המוטור". הבית נבנה בשנת 1910 על ידי המשרד הארץ ישראלי ואחסן את המשאבה הראשונה ששאבה מים מהכנרת.

    בקומה התחתונה של הבית היה מכון השאיבה. מבית המוטור נמשיך בעקבות אחד משיריה היותר מוכרים של נעמי שמר (שמקום קברה מצוי בבית הקברות הסמוך), זה שהושר על קברה ביום פטירתה " חורשת האקליפטוס". כדי לחוש באווירה המיוחדת של הסביבה נתחיל את סיורנו דווקא בקבר "בובה" הפרדה המיתולוגית של אנשי העמק ש"חרשה, קילטרה ותילמה באדמת כנרת וסביבותיה בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת" כפי שנחרט על ציון קברה. אנשי המקום בחרו להטמינה במרכז החורשה העבותה הסמוכה לקיבוץ כנרת.

    נמשיך על דרך עפר ומיד נגיע עד לחורשת אקליפטוס יפה. סמוך לנקודה זו ניתן לראות את המוביל המלוח נשפך אל ערוץ הירדן. נחזור לרכב. נוסעים עד לצומת 'פוריה' ומשם דרך כק"מ עד למושבה כנרת. נכנס תחילה לצידה הצפוני של המושבה (ימינה למגיעים מהצומת). סיפורה של המושבה כנרת מתחיל בשנת תרס"ז (לפני מאה שנים) כאשר במהלך הדיונים שהיו בקונגרס הציוני ה-7, הוסרה למעשה בפועל ההצעה ליישב יהודים באוגנדה ותחת זאת החליטו להתחיל בעבודה מעשית ליישוב יהודים בארץ ישראל. היה זה פקיד יק"א) החברה לניהול המושבות שהקים הברון הירש) מ. קלווריסקי שרכש את אדמות דלייקה לחופה הדרום מערבי של הכנרת. חלק מהאדמות הועברו לקק"ל ועליהן נבנתה חוות כנרת ושנה מאוחר יותר. לאחר הכשרת הקרקע בשנת 1908 על חלק מהאדמות שנשארו ברשות יק"א ייסדו מושבה קטנה, כנרת, שכללה 8 איכרים. המושבה והחווה היו כיחידת ישוב אחת – חיו בשכנות, קיימו יחסי גומלין. החצר היתה מקור לחיי הרוח והתרבות והמושבה סיפקה ידע חקלאי והייתה מקור לאספקת השירותים הציבוריים: רפואה, חינוך, אספקת מים וייצוג כלפי השלטונות. כאנשי החווה כן אכרי המושבה, היו מאנשי העלייה השנייה. את השם, אגב לשתי הכנרות, הן לחווה והן למושבה נתן הסופר ש"י עגנון.

    טיול לאורך רחובה הראשי של המושבה כנרת, רחוב המייסדים, הוא טיול לימים של פעם. ברחוב, תמצאו את שמונת מבני המגורים של איכרי המושבה, שני מבני ציבור: המרפאה (כיום מוזיאון המושבה) ובנין בית הספר, (כיום בית המועצה המקומית כנרת). טבעת של חומת בזלת מקיפה את בתי הראשונים שבנייתם נסתיימה ב- 1912. המפורסם בבתים הוא בית טריידל שנבנה על ידי האחים טריידל, מראשוני הציונים בגרמניה. בני משפחת טריידל, אם ושלושת בניה, מצאו את שפת הכנרת כמקום ראוי להקים בית מלון קטן. הברון רוטשילד, ארתור רופין, ואחרים היו בין אורחיו של המלון.

    בחזית הבית גדלים עצי דקל עמוסי פרי, מסביב לבתים האחרים צמחו עצים, שעושים טוב לנשמה. רחוב המייסדים ואתריו נמצאים בתהליך שיקום ושיפוץ ביוזמת המועצה המקומית כנרת ובסיוע המועצה לשימור אתרים. המוזיאון שוכן בבית חפץ. בנייתו הסתיימה בשנת 1911. כאן היה בית מרקחת ומרפאה לתושבי האזור, בקומה השנייה גר החובש יעקב חפץ. בשנת 1927 נפגע הבית ברעידת האדמה ואחר כך שוקם ושופץ וכיום משמש כמוזיאון המושבה ובו תמונות, מסמכים וכלים מראשית ההתיישבות בכנרת ובגליל. המבנה שמש כמרפאה שסיפקה עזרה רפואית לאנשי המושבה החווה ולראשוני המתיישבים בעמק ירדן. משם ניסע לצידה הדרומי של המושבה. חוצים את הכביש הראשי ונוסעים לפי השילוט "תמר בכפר". 100 שנות חקלאות וציונות חלפו מאז הגיעה משפחת שניידמן למושבה כנרת ב-1908 .

    הזמנים השתנו, אך הטעם נשאר. חגיגה כפרית של טעמים וניחוחות של "פעם" במבנה כפרי המשקיף אל נוף כנרת משובץ צמרות דקלים. "תמר בכפר"- מדפים עמוסי כל טוב, תה צמחים, אווירה ביתית חמה וקפה טוב. בצמוד לחנות המפעל נפתח מרכז מבקרים בנושא התמר. סרט חוויתי קצר, הסבר על גידול תמרים וסוגיהם בשילוב עם הסיפור המשפחתי המרתק מתחילת ההתיישבות בגליל ועד היום.

    בכניסה לחנות פינת ישיבה מוצלת המאפשרת לערוך פיקניק. שירותים צמודים, גישה לנכים, מיזוג אוויר וחניה נוחה ומרווחת. בצל מטע התמרים הצמוד לחנות ישנם שולחנות עץ למעוניינים בפיקניק באווירה כפרית שקטה ורגועה. (טלפונים 04-6709954)
    משם נעלה לשביל המוליך לעין קדש.

    עין קדש
    עין פוריה היא עין קדש, הינו מעין הנמצא במתלול המזרחי של הר פוריה, כקילומטר ממזרח לפוריה עילית. מימיו נובעים מתוך ניקבה ונקווים אל בריכת אגירה. ספיקת המים היא כ- 3 מ"ק מים בשעה והמליחות שלהם היא כ- 1,200 מ"ג כלור לליטר (בערבית שם המעיין הוא עין אל מאלחה – המעיין המלוח). קק"ל שיקמה את בריכות המים, ואמת המים ופיתחה חניון ובו עצי דקל ואשל, בריכות קטנות, אמת מים, שולחנות פיקניק וספסלי ישיבה בצל העצים, וגשרוני עץ על תעלות המים. שביל ישראל עובר ליד המעין בדרכו לטבריה ולמושבה כנרת. כאן לפי המסורת, נפגשו שליחי דבורה הנביאה עם ברק בן אבינועם.
    מסלול טיול יפה יוליך אותנו עד למושבה כנרת ואפילו עד בית המוטור.

    עוד בסביבה:
    טיולי עששיות:

    לעת ערב, עם שקיעת החמה כוכבי הלילה תופסים פיקוד. זה הזמן המתאים לעצום עיניים ולדמיין לילה קריר, העוטף אתכם בשלל חושים… הטבע מסביב על צבעיו, ריחותיו וצליליו מקבל פן פחות מוכר ומוסיף מימד של התרגשות וחווית לילה שונה. נפגשים בשעה 16:30, בבית המוטור בכניסה לקיבוץ כנרת. כל משפחה מקבלת עששית ויוצאים לטיול רגלי לאור עששיות בשבילי חורשת האיקליפטוס ובריכות הדגים בשבילים מסתוריים, במסלול הליכה קל.
    דורון 052-6517744

    והיכן אוכלים?
    טעם כנרת והאזור מציעים שפע של מטעמים. נמליץ על כמה מעבר לארוחת הבוקר המיוחדת בנהרא.

    עוגתה בכנרת – כשר למהדרין
    בתוך קיבוץ כנרת פתח דודי את בית הקפה והקונדיטוריה עוגתה. מקום נפלא. רק לחשוב על העובדה שבתוך קיבוץ שלא מאופיין עם הציונות הדתית, שוכן לו מקום כשר למהדרין, טעים להפליא, נעים לעין וטעים לחיך צריך לפרגן. מאפים הנאפים מול עיניכם, טריים ומדיפים ריח טוב והעיקר כשר מהדרין. בעוגתה, מציעים במסגרת הפסטיבל סדנת יצירת דונאטס במילויים מפתיעים – חגיגה לגדולים ולקטנים. שעה וחצי של עמל, של בלישת הבצק שהוכן מראש. "עבדתי לילה שלם" מספר דודי בעל המקום" כדי שהכל יהיה במידה הנכונה, בטעם הנכון ובמחמצת הנכונה" הוא מסכם.
    טל: 052-2665835

    גיא בטבריה
    מסעדה שהיתה פעם בית כנסת שחרב.
    פעם היה במקום שבו שוכנת מסעדת גיא (כשם המשפחה של בעלי המקום) בית כנסת. חלפו שנים, יסודות בית הכנסת התערערו והסבא החליט לעשות מעשה ובנה לא הרחק משם את בית הכנסת מגן אברהם. אבל במקום הטוב הוקמה מסעדה כשרה כמובן ומיוחדת.
    היכן המקום? מסעדת גיא בטבריה כמובן .איך אמרה אשתי? המסעדה הטובה ביותר שאכלה בה. אוכל ביתי, אוירה של בית והרבה אהבה.
    המסעדה שהוקמה בשנת 1978 מתמחה בממולאים אבל גם שאר הדברים שהם מכינים מעולים. למה? כי הכל טרי, הכל מוכן במקום כפי שמספר מיקי מנהל המקום.
    הרעיון היה של הסבא אברהם. אמא גאולה שהגיע מחלב ואבא שהגיע מלוב אוהבים אנשים ואוהבים לבשל. אז הרי לכם שילוב מנצח.
    קובות מטוגנות, עבודת יד, בצק דקיק, מילוי שכולל בשר צנוברים ואגוזי מלך, מנה נהדרת שמגיעה לצד טחינה סמיכה מאד. סלט כבד קצוץ וסט ירקות טרי ומיוחד.
    הממולאים מחולקים בתפריט לשני סוגים – אלו שממולאים בבשר, ואלו שבאורז חציל ממולא – חציל שלם,לא מטוגן, וללא קליפה, ממולא בבשר, טעים מאד. יום א-ה בין 12-21. יום שישי עד שעה לפני כניסת השבת. כשרות רבנות טבריה
    04-6723036

    מרינדו הכשרה בנמל
    המקום הוא סיפור. לא בכל יום קם אדם ומשנה את כיוון דרכו. הסיפור של מרינדו הוא סיפורם של רועי תבור ואיתמר קנדליק, שחיים ומגדלים את ילדיהם ברמת הגולן בה נולדו. הם התחילו את דרכם בגידול בקר, אבל לא עצרו שם. מהר מאוד הם פתחו רשת של מסעדות, קצביות ומעדניות, כשהבסיס הוא הבשר שהם מגדלים ומשביחים. מהר מאד הבינו השניים כי לאוכל הכשר יש את הקהל המיוחד ואת המיקום המיוחד. לשבת אל מול הכנרת בתוך המסעדה בימי החורף ובסתיו או על הדק זו חוויה מיוחדת. צהר יפה נפתח לנגד עיני הסועדים.
    תוך כדי מבט החוצה לעבר הספינות הבאות בשערי הנמל מלאים את השולחן. מטבלים מיוחדים, סלסילה של לחמים שנאפו במקום. אבל החגיגה הגדולה באמת החלה כשהגיעו הבשרים. צלעות טלה עסיסיות, קבב עשוי מבשר עגל עם נענע וצנוברים והרשימה ארוכה. מנהל המסעדה והמשגיח בודקים כל דבר בשבע עיניים. יענקל'ה, ממהר לתת הוראות באשר לקינוחים. אין דברים כאלו אומרים מביני דבר.
    ולמי שתמה על השם? מרינדו הוא סוג של טלה ואלו אכן מצויינים כאן. מרינדו בנמל, קיבוץ עין גב, טל': 04-6658037
    רוברג בלבנים

    שעת ערב ואנו עושים דרכינו למושב לבנים.
    אל מול נופי הכנרת המרהיבים, ממוקמת מסעדה כשרה ומיוחדת שמטעמיה מבוססים גם על היינות הכשרים היוצרים בגליל וגם על מטעמי האזור. במושב לבנים (וידוי אישי-עד שהגעתי לכאן לא שמעתי על המקום) המצוי סמוך למושב חוקוק הקים השף אילן רוברג מסעדה משפחתית ייחודית. למגלות מצוק הארבל, יושבים על המרפסת וטועמים אוכל ישראלי ים תיכוני "עם נגיעות מהעולם" כפי שמסביר אילן השף. למצוא מקום כשר,שומר שבת, היתה משימה לא קלה. משמצאנו, הבאנו את הבשורה גם לכם.
    04-6715656

    ולינה?
    לעת ערב חזרנו לאשדות יעקב איחוד.
    נסיעה ברחבי הקיבוץ מובילה אותנו בין מטעי תמר ועצי זית עתיקים לאתר האירוח "נהרא" הנמצא בתוך חצר הקבוץ. מרבדי הדשא מכסים את כל שטחי הנוי ומעניקים הרגשה של שלווה ורוגע.
    פתאום צד את עיננו שלט מעניין לבית הכנסת. אכן יש אלוקים במקום הזה. אחרי ארוחת הבוקר הכשרה בתוך מבנה מעניין במיוחד עם כלים של פעם, יצאנו לסיור נ.פ.ש )נופים , פירות, שירים) סיור בסיפור ושיר על מטעי הקיבוץ ופירותיו.
    04-6756404
    לפרטים נוספים: 04-6752727 / www.kinneret.info



    0 תגובות